Kim jest copywriter? Czy to człowiek kopiuj-wklej?

copywriter

Spis treści

Siedzisz wygodnie w fotelu i szukasz dobrego filmu na wieczór. Wypadałoby przeczytać jego opis, żeby zdecydować, czy jest wart marnowania prądu. Przechadzasz się ulicą, patrzysz, a tam z billboardu “krzyczy do Ciebie” hasło, które przykuwa Twoją uwagę niczym magnes. Innym razem oddajesz się lekturze ciekawego artykułu w sieci. Czy wiesz, że za tym wszystkim stoi nikt inny jak copywriter? A to tylko kropla w morzu jego możliwości! 

Czym zajmuje się copywriter? Czy copywriting jest trudny?

Copywriter to wirtuoz słowa, rzemieślnik perswazji i koneser zdobywania oraz aktualizacji wiedzy. Jeśli myślisz, że jego praca polega na przysłowiowym kopiuj-wklej, to jesteś w olbrzymim błędzie. 

Profesjonalny copywriter dąży do wypracowania swojego unikalnego stylu, ale jednocześnie potrafi podążać za głosem marki. Co więcej – nadawać mu ton. Umie pisać prostym i zrozumiałym językiem, ale jednocześnie tak melodyjnym, że teksty, które wychodzą spod jego palców chce się czytać godzinami. Historie, które opowiada, zaostrzają apetyt na więcej i sprzedają każdy produkt – niezależnie od tego, czy marka jest niszowa, czy ma już ugruntowaną pozycję w branży. 

WAŻNE: Copywriter z krwi i kości “nigdy nie śpi”. Trzyma rękę na pulsie i robi update wiedzy. Wie, że codziennie musi stawać się lepszą wersją siebie. Ponadto ma świadomość, że trendy w content marketingu i algorytmy Google zmieniają się jak w kalejdoskopie, więc jego w tym rola, żeby być z nimi na bieżąco. 

Czy wiesz, że… Za ojca uczciwej reklamy kreatywnej uważa się pierwszego pełnoetatowego copywritera – Johna Emory’ego Powersa? Stoją za nim sukcesy niejednej firmy. Wiele również uratował przed bankructwem. Amerykanin słynął ze swojego niepowtarzalnego stylu i umiejętności pisania prostym, zrozumiałym językiem. 

profesjonalny copywriter

Jakie teksty pisze copywriter?

Copywriter pisze teksty, które sprawiają, że chcesz kupić dany produkt lub skorzystać z usługi. Co ważne – dobry copywriter bazuje na sile perswazji i jest daleki od manipulacji. Granica jest cienka, ale ten doskonale wie, gdzie przebiega.

Efektem pracy Copywritera są m.in.:

  • Artykuły, w tym m.in. poradniki, blogi, sponsorowane, eksperckie, PR.
  • Opisy produktów, usług i kategorii dla e-commerce.
  • Scenariusze spotów reklamowych, podcastów, webinarów, video.
  • Teksty na etykiety, broszury, ulotki.
  • Oferty sprzedażowe.
  • Nazwy firm i produktów.
  • Hasła reklamowe.
  • Treści na SM.
  • E-booki.
  • Newslettery.
  • Storytellingi.

Co musi umieć copywriter?

WAŻNE: Copywriter musi umieć wszystko to, co marketer w duecie z tym, co potrafi dobry specjalista SEO. W praktyce oznacza to, że doskonale porusza się po wodach świata reklamy i umiejętnie łączy go z praktykami SEO-friendly.
  • Copywriter stawia przede wszystkim na solidny research. Umie oddzielić ziarna od plew – informacje, które nie mają nic wspólnego z rzeczywistością, od tych, które stanowią rzetelne źródło wiedzy. Obce mu są praktyki pt. powielanie niesprawdzonych treści. 
  • Copywriter umie tworzyć unikalny content.
  • Copywriter potrafi logicznie myśleć i szybko przetwarzać informacje. Często praca wiąże się z presją czasu, wygórowanymi wymaganiami klientów, jak również znikomą ilością informacji na dany temat.
  • Copywriter musi wiedzieć wszystko o zasadach ortograficznych, gramatycznych i interpunkcji. Rzecz jasna błędy zdarzają się każdemu, ale mają być one sporadycznym przypadkiem, a nie chlebem powszednim.
  • Copywriter tworzący treści do sieci powinien wiedzieć, czym jest SEO i jakimi prawami się rządzi. 
  • Copywriter musi mieć w sobie gen jakości – o czym powtarzamy za każdym razem! Jakość, jakość i jeszcze raz jakość – nie ma miejsca na półśrodki.
  • Profesjonalny copywriter musi umieć tworzyć kreatywny content. Sypać pomysłami jak z rękawa i zawsze mieć apetyt na poszerzanie wiedzy.
  • Copywriter musi umieć zrozumieć swoją grupę docelową. Wczuć się w jej potrzeby i mówić do niej jej językiem. 
  • Copywriter musi umieć uczyć się na błędach. Czasem warto jest posypać głowę popiołem. 
  • Copywriter musi umieć przyjmować krytykę. Nikt z nas nie urodził się nieomylny i wszechwiedzący. Ideały nie istnieją, więc nieustanny rozwój powinien odgrywać w pracy mistrza słowa pierwsze skrzypce.
  • Copywriter musi umieć sprzedawać słowem. Mowa zarówno o Twojej marce osobistej, jak i produktach/usługach z oferty Twoich klientów.

Gdzie pracuje copywriter?

Copywriter pracuje wszędzie tam, gdzie zechce! Jako Copy możesz zostać freelancerem, ale równie dobrze założyć własną agencję. Do tego także dochodzi opcja podpisania umowy o pracę zarówno z agencją marketingową, jak i domem mediowym, czy też po prostu daną firmą. Tak naprawdę wszystko zależy od Ciebie. Działaj zgodnie ze sobą, swoimi umiejętnościami i predyspozycjami. 

Wiesz już jak pracuje copywriter, a więc do dzieła! Nie ma na co czekać, konkurencja nie śpi 🙂

Ile godzin dziennie pracuje copywriter?

To zależy. Jeśli postawisz na etat, wówczas zazwyczaj będziesz musiał przygotować się na 40-godzinny tydzień pracy. Wolni strzelcy często biją na głowę etatowców pod względem czasu spędzonego przed monitorem. Nie jest to jednak regułą. Powód? Ilość zleceń, terminy i stawki. 

Przykład: Jesteś freelancerem. Cenisz się, trafiłeś na świadomego klienta ze sporym budżetem. Na realizację zlecenia potrzebujesz np. 2h dziennie. W przeliczeniu na umówioną stawkę za ilość znaków ze spacjami (ZZS) zarabiasz 500 zł netto. Odwracając sytuację. Masz kilku klientów, którzy nie są skorzy do tego, aby zaproponować Ci atrakcyjne wynagrodzenie. Do tego dochodzi duża ilość znaków do napisania. Siedzisz więc 10h dziennie, piszesz o wiele więcej niż w pierwszym przypadku, jednak zarabiasz zdecydowanie mniej. Dlatego tak ważne jest to, aby odpowiednio wyceniać swój czas i umiejętności

Ile zarabia copywriter?

To, ile zarabia copywriter jest uzależnione od wielu czynników. 

Wśród nich mowa o takich jak m.in.:

  • doświadczenie (w tym jakość treści),
  • specjalizacja,
  • forma zatrudnienia.

To, ile będziesz zarabiał jako zawodowy copywriter zależy także od tego, czy zwyczajnie się cenisz. Jeśli nie wierzysz w swoje możliwości i nie masz przeświadczenia, że czas to pieniądz, to będziesz tworzył treści za przysłowiową miskę ryżu. Mimo tego, że zasługujesz na solidną porcję obiadową!