Żyjesz w przekonaniu, że prowadzenie bloga firmowego to strata czasu i nie przyniesie Ci on wymiernych korzyści – zarówno wizerunkowych, jak i finansowych? Nic bardziej mylnego! Wpisy blogowe mają ogromny potencjał marketingowy, z którego warto czerpać pełnymi garściami. Musisz jednak zrobić wszystko, aby skraść serca i umysły swoich czytelników. Jednocześnie nie możesz pomijać optymalizacji SEO, która w duecie ze świetnym contentem pomoże Ci zająć wysokie pozycje w wyszukiwarce Google. Zatem jak napisać dobry artykuł na bloga, który czyta się jednym tchem, a przy tym roboty Google indeksują go aż miło? Sprawdź!
Dlaczego warto pisać bloga firmowego?
Prowadzenie firmowego bloga to Twój absolutny must have, niezależnie od branży, w której działasz. Tworzenie wartościowych treści z odpowiednią regularnością może przynieść Ci wiele korzyści, dzięki którym wzniesiesz swój biznes na nowy, wyższy level.
Jednym z najmocniejszych argumentów “za” jest zwiększenie widoczności marki w internecie. Z każdym kolejnym wpisem zwiększasz swoje szanse na pojawienie się w wynikach wyszukiwania – i to na wyższych pozycjach. To też bardzo skuteczne narzędzie w budowaniu autorytetu i wizerunku eksperta w Twojej branży – jeśli systematycznie dzielisz się wiedzą i doświadczeniami, potencjalni klienci zaczynają Ci ufać i to właśnie na Twoim blogu szukają odpowiedzi na nurtujące ich pytania. Efekt? Sukcesywnie zostawiasz konkurencję w tyle.
Dobre artykuły blogowe przekładają się na większy ruch na stronie – zachęcają użytkowników do odwiedzenia Twojej witryny. Efekt? Dzieli ich już niewiele od wykonania pożądanej przez Ciebie akcji – np. zapisania się do newslettera, pobrania e-booka czy też zakupu produktu tudzież usługi.
Pamiętaj o tym, że podobnie jak w przyrodzie, nic w internecie nie ginie. Dobrze napisane treści – zwłaszcza te evergreenowe – przekładają się na długofalowe efekty. Z ich pomocą możesz generować ruch na stronie nawet długo po ich publikacji. Pamiętaj jednak o tym, aby co jakiś czas je aktualizować, co doceniają nie tylko czytelnicy, ale też algorytmy Google.
Więcej o korzyściach: Dlaczego warto prowadzić blog firmowy? 5 marketingowych korzyści, dla których warto go mieć

Dobry artykuł na bloga firmowego – czyli jaki?
Content marketing to Twoje oręże w walce o jak najwyższe miejsca w wyszukiwarce Google, ale też zapisanie się w świadomości użytkowników. Twoim zadaniem jest więc przygotowanie dobrego artykułu na bloga firmowego, jednak co to oznacza w praktyce?
Ilu twórców, tyle opinii, jednak my pokusimy się o wyróżnienie kilku wspólnych mianowników:
- tematyka odpowiadająca na potrzeby grupy docelowej,
- unikalność,
- nietuzinkowe podejście to tematu,
- rzetelność i merytoryczność,
- przejrzysta struktura,
- lekkie pióro,
- pisanie językiem zrozumiałym dla odbiorcy,
- subtelne zachęcanie użytkowników do wykonania określonego działania,
- optymalizacja pod SEO.
Zanim zaczniesz tworzyć wpis na bloga firmowego…
…odpowiednio przygotuj się do pisania. Spontaniczność w marketingu treści jest na wagę złota, jednak czasem zdecydowanie warto pozwolić “ostygnąć” swoim pomysłom. Przygotowaliśmy krótką ściągę, która pomoże Ci uporządkować planowanie zawartości wpisów blogowych i tym samym zapanować nad twórczym chaosem.
Temat artykułu blogowego – fundament dobrych treści
Zanim postawisz pierwszą literkę w tekście, zastanów się, o czym chcesz napisać. Pomysły na tematy czasem wpadają do głowy znienacka, podczas gdy innym razem na scenę wchodzi blokada twórcza. Każdy z nich zapisuj i daj sobie czas na przemyślenia.
Dobry temat to taki, który związany jest z Twoją branżą. Powinien również dotykać kwestii, którymi jest zainteresowania Twoja grupa docelowa. Dzięki temu nie tylko wpiszesz się jej oczekiwania, ale przede wszystkim Twoje treści staną się remedium na targające nimi dylematy.
Pamiętaj o najważniejszej zasadzie – pisanie od ogółu do szczegółu. Jeśli jednak po wnikliwym researchu okaże się, że materiały spokojnie wystarczą do stworzenia kilku merytorycznych wpisów – stwórz z nich cykle tematyczne.
Gdzie szukać inspiracji na tematy blogowe? Sprawdź nasz poprzedni wpis: (dać odnośnik do bloga).
Sprawdź, o czym pisze Twoja konkurencja
Fundamentem dobrych artykułów blogowych są unikalne treści, które odpowiadają na potrzeby Twoich odbiorców. Nie możesz jednak zapominać o tym, że Twoja konkurencja nie śpi.
Zrób małe śledztwo, które pomoże Ci ustalić, jakie metody i strategie przyczyniają się do zwiększenia widoczności w Google. Zwróć szczególną uwagę m.in. na styl pisania, poziom wyczerpania tematu, jak również zaangażowanie czytelników w komentarzach – o ile ta sekcja jest aktywna. Możesz sprawdzić, które tematy nie zostały jeszcze w pełni opisane i zapełnić tę lukę.
Najważniejsze jest jednak to, abyś NIE KOPIOWAŁ DZIAŁAŃ KONKURENCJI.
Bez dobrego researchu nie ma dobrego wpisu blogowego
Masz już świetny pomysł na tytuł artykułu? To jednak dopiero początek Twojej pracy. Jeśli chcesz tworzyć treści wartościowe, użyteczne i przyjazne dla czytelnika, nie możesz pominąć etapu wnikliwego researchu. Zabaw się w Herkulesa Poirot – drąż temat i nie odpuszczaj.
Twoje artykuły blogowe powinny bazować na sprawdzonych i aktualnych informacjach. Każda pomyłka, każde niedopatrzenie może Cię słono kosztować – brak rzetelności automatycznie obniża wiarygodność i sprawia, że treści szybko tracą na wartości. Twoi potencjalni klienci zaczną odchodzić do konkurencji, a roboty Google stwierdzą, że Twój blog wcale nie zasługuje na wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania.
Skąd czerpać informacje? Skorzystaj ze sprawdzonych źródeł danych statycznych takich jak m.in.:
- Google Scholar,
- Statista,
- Eurostat,
- raporty branżowe.
Sprawdzaj na bieżąco, co piszczy na wiarygodnych stronach – organizacji branżowych, rządowych czy też naukowych. Posiłkuj się również narzędziami do analizy danych i monitorowania trendów, w tym np. Senuto, Ahrefs czy Google Trends.
WAŻNE: Sprawdzaj aktualność informacji. Wybieraj najświeższe treści, zwłaszcza jeśli tworzysz artykuł blogowy w dynamicznie rozwijającej się branży, takiej jak np. High Tech. Dokładnie weryfikuj źródła i unikaj korzystania z tych, które budzą Twoje wątpliwości. |
Stwórz konspekt artykułu blogowego
Wymyśliłeś temat, mniej więcej wiesz, które jego aspekty chcesz poruszyć, jednak to jeszcze nie czas na aktywne pisanie. Zanim wjedziesz w trans, przygotuj konspekt wpisu blogowego. Będzie on dla Ciebie drogowskazem, dzięki któremu nie zboczysz ze swojej ścieżki. Dzięki niemu zachowasz spójność, unikniesz chaosu, a na samym końcu będzie czekać nagroda – merytoryczny tekst, który niesie ze sobą określoną wartość.
Co powinien zawierać plan artykułu blogowego?
- Struktura nagłówków – zastosowanie H1, H2 i H3 pomoże Ci stworzyć stabilne rusztowanie dla wpisu blogowego.
- Wstęp – zarys zagadnienia lub problemu, którym chcesz się zająć i zachęcenie czytelnika do dalszej lektury.
- Główne części artykułu – spisz najważniejsze aspekty, które masz zamiar omówić.
- Podsumowanie – streść najważniejsze punkty swojego artykułu.
- Call To Action – zachęć użytkownika do wykonania określonego działania, np. do przejścia do innego wpisu lub zapisania się do newslettera.
- Przykłady z życia wzięte – wzmacniają przekaz i czynią go bardziej przystępnym dla czytelnika.
- Elementy multimedialne – infografiki, grafiki, zdjęcia czy wykresy uatrakcyjniają treści blogowe.
- Słowa kluczowe – wypisz frazy, które powinny znaleźć się zarówno w nagłówkach, jak i poszczególnych akapitach Twojego wpisu.
Jak napisać artykuł na bloga firmowego z uwzględnieniem SEO i czynników rankingowych Google?
Najważniejsza zasada pisania artykułów na bloga firmowego? Treści mają być przede wszystkim nakierowane na potrzeby użytkownika, a dopiero później na wymagania algorytmów Google – nigdy odwrotnie. Oczywiście kwestie pozycjonowania są istotne dla widoczności Twojego bloga w wyszukiwarce, dlatego musisz mieć je z tyłu głowy. Od czego zacząć?
Analiza słów kluczowych
Wybór fraz kluczowych pomoże Ci w zgromadzeniu najczęściej wyszukiwanych przez Twoją grupę docelową zapytań. Najczęściej w grę wchodzą frazy long tail, czyli długiego ogona, które są nieco luźniej nawiązują do Twojej działalności. Do badania słów kluczowych możesz wykorzystać szereg narzędzi – zarówno darmowych, jak i płatnych. Sprawdź m.in. podpowiedzi Google, Google Keyword Planner, Senuto, Answer The Public czy też Ahrefs.
WAŻNE: Unikaj keyword stuffing! Zbyt duża liczba słów kluczowych może sprawić, że tekst będzie wyglądać nienaturalnie, ciężki w odbiorze, a co za tym idzie – spadnie jego czytelność. To jeden z czynników rankingowych Google, za sprawą którego możesz zmniejszyć swoje szanse na dobrą widoczność. |
Stosuj słowa kluczowe w nagłówkach
Główne słowa kluczowe, na które chcesz się pozycjonować, powinny występować nie tylko w treści artykułu blogowego. Ich miejsce jest również w nagłówkach – zwłaszcza H2 i H3. Możesz przemycić je również do leada. Pamiętaj jednak o tym, aby wyglądały naturalnie i nawiązywały do clue wpisu.
Kanibalizacji słów kluczowych mówimy NIE
Im więcej wpisów na blogu firmowym, tym większe ryzyko kanibalizacji słów kluczowych. Jeśli kilka z nich optymalizujesz na te same frazy, zaczynają konkurować ze sobą w rankingu Google. To bardzo prosta droga do braku stabilizacji pozycji na dane słowa kluczowe. Postaraj się więc wprowadzić różnorodność, a przed rozpoczęciem pracy nad wpisem – dokładnie przeanalizuj zawartość swojej sekcji blogowej.
Linkowanie wewnętrzne i meta dane w artykułach blogowych
Stwórz wewnętrzną sieć na blogu. W każdym wpisie powinien znaleźć się przynajmniej jeden, który nawiązuje do niego tematyką. Im więcej treści, tym więcej wewnętrznych URL-ów może się w niej znaleźć. Nie zapominaj też o CTA zachęcających np. do wypełnienia formularza kontaktowego.
Meta dane to wyznacznik dla wyszukiwarki Google. Zarówno w meta title, jak i meta description (choć nie jest uznawane za czynnik rankingowy Google) powinny znaleźć się najważniejsze słowa kluczowe.
Tworzenie dobrych treści blogowych – struktura krok po kroku
Masz już wszystko, co potrzebne do stworzenia wartościowego i wyczerpującego wpisu blogowego? Czas przystąpić do działania!
Po pierwsze – tytuł wpisu blogowego
Tytuł wpisu blogowego to rzecz święta – to właśnie on najczęściej ukazuje się użytkownikowi jako pierwszy. Masz więc tylko jedną szansę na to, aby zwrócić jego uwagę i zachęcić do kliknięcia w link.
Pamiętaj o tym, że w tytule artykułu powinny znaleźć się słowa kluczowe. Ponadto nie powinien być on zbyt długi, a jeśli nie masz pomysłu jak go skrócić – zawsze możesz sięgnąć po podtytuł. Wejdź też w buty swojego odbiorcy – tytuł powinien sugerować możliwe rozwiązania jego problemu lub odpowiedzi na nurtujące go pytania.
Po drugie – intrygujący wstęp do artykułu blogowego
Zadaniem leada jest zachęcenie użytkownika do kontynuowania lektury. Uwzględnij w nim zagadnienia zawarte w artykule, ale zrób to w skondensowanej formie. Wstęp nie powinien być dłuższy niż 5-7 zdań – w przeciwnym razie czytelnik może opuścić Twój wpis tak szybko, jak go znalazł.
Pamiętaj o umieszczeniu w leadzie przynajmniej jedno słowo kluczowe, co pozytywnie wpływa zarówno na doświadczenia użytkownika, jak i efekty pozycjonowania. Możesz też wykorzystać potencjał storytellingu – o ile tematyka i branża Ci na to pozwalają.
Po trzecie – wyczerpujące rozwinięcie tematu
Rozwinięcie wpisu blogowego to Twoja przestrzeń na przelanie swojej wiedzy i doświadczenia. To właśnie tutaj powinieneś zawrzeć informacje wyłowione w czasie researchu i umiejętnie je usystematyzować.
Pamiętaj – płyń z pisaniem od ogółu do szczegółu. Posiłkuj się konspektem, który wcześniej przygotowałeś. Dzięki temu Twoja praca zajmie Ci o wiele mniej czasu, który możesz przeznaczyć na tworzenie kolejnych treści blogowych.
WAŻNE: W treści artykułu skupiaj się na merytorycznej stronie artykułu, ale nie odżegnuj się od własnych przemyśleń, spostrzeżeń i analiz. To właśnie one wyróżnią Cię na tle konkurencji – zwłaszcza jeśli temat, który poruszasz, został już odmieniony przez przypadki dziesiątki razy. |
Po czwarte – zakończenie
Z pewnością w szkolnej ławie pisałeś niejedną rozprawkę, więc siłą rzeczy pewnie się domyślasz, że wpis blogowy nie może obyć się bez zakończenia. To dobry moment na to, aby podsumować w nim najważniejsze informacje. Śmiało zastosuj też CTA – wezwanie do działania, które pomoże Ci zwiększyć konwersję.
Jak napisać wpis na bloga firmowego jeszcze skuteczniej? Garść cennych wskazówek
Znasz już najważniejsze zasady tworzenia wartościowych wpisów blogowych. Czas przejść do tipów, dzięki którym jeszcze mocniej zakorzenisz się w świadomości odbiorców, ale przy tym wpiszesz się w wymogi algorytmów Google.
Pisz prostym językiem, dopasowanym do grupy docelowej
Paradoksalnie rzucanie na prawo i lewo fachową terminologią przynosi skutek odwrotny do zamierzonego, jeśli nie jest to konieczne. Przeciętny czytelnik nie jest zaznajomiony z fachowymi pojęciami, zwłaszcza jeśli dotyczą przyziemnych zagadnień. Stosuj więc przystępne, w pełni zrozumiałe zwroty – w przeciwnym razie użytkownik może szybko przerwać lekturę.
Jeśli nie możesz pominąć branżowego żargonu, postaraj się go wyjaśniać. Pamiętaj bowiem, że wpisy blogowe mają budować więź na linii marka-klient, a także umożliwiać docieranie do większej grupy odbiorców. Wychodź do niego z prostym i łatwym do przyswojenia przekazem, serwuj mu praktyczne rozwiązania i przykłady z życia wzięte.
Formatowanie artykułów blogowych
Nawet najbardziej merytoryczny i wyczerpujący “wsad” stanie się mało znaczącym elementem w odmętach internetu, jeśli nie zadbasz o jego prawidłowe formatowanie. Struktura tekstu wpływa na jego czytelność i wizualny odbiór. Wielu użytkowników nie czyta wpisów od deski do deski – często skanują go w poszukiwaniu najbardziej interesujących ich sekcji.
Podziel więc artykuł na części tematyczne. Pamiętaj o tym, aby sąsiadujące między sobą akapity nawiązywały do siebie treścią. Posiłkuj się nagłówkami wyższego i niższego rzędu, co docenią też roboty crawlujące. Unikaj jak ognia bloków tekstów, które odstraszają czytelników równie skutecznie jak cena czereśni za kilogram.
Grafiki, wykresy, zestawienia i inne elementy wizualne
Nie samym tekstem copywriter żyje – zdecydowanie warto sięgnąć również po potencjał infografik, zdjęć, tabel i wykresów, które korzystnie wpływają na przejrzystość i czytelność artykułów blogowych. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby umieścić w nich odnośniki do postów w Twoich social mediach.
Napisanie dobrego tekstu na bloga to nie koniec. Zadbaj o jego korektę
Wpis na bloga firmowego napisany? Jesteś z niego dumny? To świetnie, jednak na tym Twoja misja się nie kończy. Przed Tobą niezwykle ważne zadanie – redakcja i korekta. Nikt nie jest nieomylny – każdemu z nas zdarzają się np. literówki, błędy stylistyczne, ortograficzne czy interpunkcyjne. Ba! Nawet w drukowanych książkach czasem zdarzają się podobne “chochliki”, co nie znaczy, że powinny stać się standardem.
Po postawieniu ostatniej literki we wpisie daj mu ostygnąć. Odpocznij lub zajmij się odhaczaniem kolejnych zadań ze swojej listy. Wróć do niego po kilku godzinach, a nawet dniach. Gwarantujemy, że wyłapiesz wówczas 99,99% błędów. Jeśli masz taką możliwość – podsuń swój tekst do przeczytania koledze lub koleżance. Co dwie pary oczu to niejedna.