Branża content marketingu rozwija się w szalenie dynamicznym tempie. Niemal każdego dnia masz do czynienia z nowymi trendami, za którymi czasem trudno nadążyć, nieprawdaż? Zapewne często szukasz też ciekawych pomysłów na treści na swoje strony internetowe – serwisy branżowe, sekcje blogowe czy też sklepy internetowe. Pamiętaj o tym, że zawsze musisz stawiać na sezonowość – w generowaniu ruchu na stronie mogą pomóc Ci treści typu evergreen. Chcesz wiedzieć czym są i jak je tworzyć? Już tłumaczymy!
Czym jest evergreen content – kilka słów o definicji
Evergreen content w dosłownym tłumaczeniu z języka angielskiego oznacza “wiecznie zieloną treść”. Niektórzy też używają określenia “wiecznie żywa treść”, jednak nomenklatura schodzi na dalszy plan. Na pierwszy za to wysuwają się jej charakterystyczne cechy. Z powodzeniem można nazwać ją ponadczasową, która jest “odporna” na dezaktualizację.
Słowem – wiecznie zielony content jest atrakcyjny dla użytkowników wiele miesięcy, a nawet lat po jego publikacji w sieci.
WAŻNE! Artykuły evergreenowe stoją w opozycji do wszelkiej maści newsów czy też rankingów, które szybko przekraczają swoją “datę ważności”. Wykazują się też supermocami – pozwalają na generowanie stabilnego ruchu na stronie, co jest niezwykle ważne z punktu widzenia optymalizacji SEO, a co za tym idzie, zdobywania coraz wyższej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania Google (SERP). Warto też korzystać z potencjału grafik, które korzystnie wpływają na czytelność treści w internecie. |
Zapamiętaj – dobrze stworzony evergreen content nie wymaga później zbyt dużej ingerencji. Warto jednak, abyś od czasu do czasu prześledził opublikowane treści i sprawdził, czy nie wymagają aktualizacji – uzupełnienia o dodatkowe informacje.
Przykłady evergreen content
W evergreen contencie drzemie ogromny potencjał, z którego warto korzystać – niezależnie od branży. Daleko mu do sezonowych, clickbaitowych treści, o których większość użytkowników szybko zapomina. Zamiast tego serwujesz im wartościowe treści, do których mogą powrócić w każdej chwili – nawet po kilku latach. O jakich mowa? Poznaj te najbardziej popularne.
Poradniki
Zawarte w nich informacje powinny odpowiadać na pytania użytkowników, a co za tym idzie – rozwiązywać ich problemy. Nie każdy poradnik można jednak wrzucić do evergreenowego worka – musisz zadbać o to, aby poruszane w nim tematy były maksymalnie uniwersalne i nie przedawniały się zbyt szybko.
Przykład: Jeśli prowadzisz sklep z roślinami doniczkowymi, możesz zaserwować swojej grupie docelowej poradnik o tym, jakie gatunki kwiatów doniczkowych świetnie nadają się dla początkujących.
Sekcja pytań i odpowiedzi (FAQ)
Evergreeny to również odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania przed użytkowników. Zebranie ich w jednym miejscu nie tylko ułatwia komunikację na linii marka-klient, ale też odciąża działy obsługi klienta. Ponadto to świetna przestrzeń do działań SEO – w FAQ możesz zawrzeć najważniejsze słowa kluczowe. Takie działanie pozytywnie wpływa na widoczność witryny w rankingu Google.
Pamiętaj jednak o tym, aby unikać wdawania się w szczegóły. Powód? Im głębiej wgryzasz się w temat, tym większe ryzyko, że podane informacje będą wymagały częstej aktualizacji. Unikaj m.in. podawania dat czy też często zmieniających się cech produktu tudzież usługi.
Case study
Studia przypadków to świetne narzędzie to tworzenia wartościowego evergreen contentu. Z ich pomocą możesz pokazać swojej grupie docelowej schemat działania Twojej usługi lub produktu “na żywym organizmie”. To nie tylko budowanie więzi z klientem, ale też dawanie jasnego sygnału, że nie rzucasz słów na wiatr.
Oczywiście w case studies nie powinno zabraknąć słów kluczowych, na które chcesz się pozycjonować. Często są to frazy długiego ogona, które pozwalają zwiększyć widoczność witryny celując w te o mniejszym wolumenie wyszukiwań.
Słowniczki pojęć
Każda branża operuje na tylko sobie charakterystycznych pojęciach. Nie każdy potencjalny klient jest z nim perfekcyjnie zaznajomiony, co może wywoływać dezorientację i negatywnie wpływać na doświadczenia użytkownika (UX). Tutaj wkracza do gry słownik pojęć, który przynosi dwutorowe korzyści.
Pierwsza z nich to oczywiście wyjście naprzeciw oczekiwaniom odbiorców, którzy mogą w każdej chwili zajrzeć do słowniczka i rozwiać swoje wątpliwości. Druga to pozytywny wpływ na pozycjonowanie – to idealna przestrzeń do nasycenia treści frazami kluczowymi, które nie ulegają przedawnieniu.
Tutoriale i przewodniki
Działasz w branży e-commerce? A może oferujesz innowacyjne usługi? Wykorzystaj potencjał drzemiący we wszelkiego rodzaju samouczkach, tutorialach i przewodnikach. Klienci często uzależniają swój zakup danego produktu/usługi od tego, czy będą potrafili z nich korzystać. “Jak użyć”, “Jak złożyć”, “Jak podłączyć” to tylko niektóre z przykładów, które możesz zaadaptować na potrzeby treści evergreenowych.
Co ważne, w bonusie otrzymujesz również szansę na budowanie wizerunku eksperta w swojej dziedzinie, marki godnej zaufania, która dba o swojego klienta jeszcze na długo po dokonaniu zakupu.
Czego nie można zaliczyć do treści evergreen?
Niektóre zagadnienia na pierwszy rzut oka mogą wydawać się znakomitym materiałem na evergreen content, ale po głębszej analizie czar pryska. W praktyce mowa o wszelkiej maści treściach, które “grożą” szybki przedawnieniem:
- informacje z kraju i ze świata,
- newsy,
- trendy,
- treści modowe,
- treści beauty,
- rankingi,
- pomysły na prezenty.
Nie oznacza to jednak, że masz całkowicie z nich rezygnować. Tego typu treści charakteryzują się sezonowością, a w szczycie popularności mogą wygenerować duży ruch na stronie. Jest to nic innego jak tzw. fresh content, który rządzi się swoimi prawami. Z upływem czasu liczba wyszukiwań spada, więc nie może być tutaj mowy o ponadczasowym charakterze.
Jeśli mimo to decydujesz się na publikację np. rankingu, zoptymalizuj go odpowiednio wcześnie i opublikuj z wyprzedzeniem. Estymację słów kluczowych sprawdzisz m.in. w narzędziu Google Keyword Planner lub Google Trends. Im szybciej zadziałasz, tym większa szansa na indeksację w Google i osiągnięcie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania.
Powody, dla których warto korzystać z evergreen contentu
Trudno wyobrazić sobie skuteczną strategię content marketingową bez “wiecznie zielonych treści”. Jest ku temu kilka powodów.
- Po pierwsze – zawsze aktualna treść, która mimo zmieniających się trendów wciąż cieszy się popularnością wśród użytkowników. Ponadczasowość sprawia, że evergreeny pomogą Ci zadbać o stały ruch na stronie, a także przyciągnąć nowych odbiorców. Miej jednak na uwadze to, że treści muszą być aktualizowane – czasem wystarczą drobne modyfikacje.
- Po drugie – narzędzie do budowania autorytetu. Evergreen content ma to do siebie, że najczęściej dostarcza użytkownikom praktycznych porad, instrukcji czy odpowiada na najbardziej nurtujące pytania. Jeśli użytkownik po zapoznaniu się z Twoją stroną nie będzie zmuszony do uzupełniania swojej wiedzy na innych witrynach – to znak, że zyskujesz zaufanie i sukcesywnie budujesz swoją pozycję eksperta w branży. A od tego już autostrada do zwiększenia konwersji.
- Po trzecie – optymalizacja SEO. Nie bez powodu evergreeny pojawiają się niemal na każdej stronie internetowej – niezależnie od branży, celu czy też preferencji grupy docelowej. Zawsze aktualne treści wspierają działania pozycjonowania stron www, zwłaszcza w długofalowej perspektywie. Możesz także wykorzystać je do pozyskiwania wartościowych linków zwrotnych, a więc skutecznego link buildingu, który jest jednym z kluczowych czynników rankingowych Google. Mocny profil linków świadczy o tym, że Twoja strona www jest godna polecenia i promowania w wynikach wyszukiwania.
- Po czwarte – recykling treści. Dobrze przygotowany evergreen content możesz wykorzystać na wiele innych sposobów. Stwórz na przykład cykl artykułów blogowych nawiązujących do motywu przewodniego. Co więcej – możesz je aktualizować na bieżąco i tym samym wyczerpywać temat. Do tego stanowią smakowite “mięso” do postów na social media, materiałów wideo czy infografik.
Tworzenie treści wiecznie żywych a SEO – jak evergreen content wpływa na pozycję w wyszukiwarce Google?
Zapamiętaj sobie – evergreeny mają być przede wszystkim użyteczne dla czytelników. Na pierwszym miejscu ZAWSZE stawiamy człowieka, a dopiero później roboty Google. Co oczywiście nie znaczy, że mamy całkowicie je zignorować. Treści wiecznie żywe mogą stać się trampoliną dla Twojej witryny w wynikach wyszukiwania Google. Powód?
Solą evergreen contentu są słowa kluczowe o dużej średniej liczbie miesięcznych wyszukiwań. Co prawda wchodzisz tym samym w szranki ze swoją konkurencją, ale nie jesteś na straconej pozycji. Warunkiem koniecznym jest jednak dokładna analiza popularności wybranych fraz, jak również umiejętna optymalizacja treści z ich wykorzystaniem. Co za dużo, to niezdrowo, dlatego unikaj keyword stuffingu. Możesz sobie pomóc np. narzędziami do pisania treści, takich jak np. NeuronWriter czy SurferSEO, które podpowiedzą Ci, ile razy wykorzystać daną frazę w treści.
Jak już wcześniej wspomnieliśmy, evergreen content to niezawodny przepis na osiągnięcie stabilnego poziomu wyszukiwania na dane fraze kluczowe. Dzięki temu możesz nie tylko piąć się po szczeblach rankingu Google, ale również konsekwentnie pracować nad autorytetem swojej strony. Im więcej osób ją odwiedza, a współczynnik odrzuceń utrzymuje się na niskim poziomie, tym wyraźniejszy sygnał dla algorytmów, że jest użyteczna i warta promowania.
Na przygotowanie dobrego evergreen contentu nie warto oszczędzać czasu. Rzetelnie przygotowana treść, wyczerpująca temat w stu procentach, zapewni Ci długofalowe korzyści. W Google Search Console będziesz mógł obserwować, jak współczynnik kliknięć najpierw pięknie szybuje, aby następnie utrzymywać się na stałym poziomie. Co ciekawe, peak zainteresowania najczęściej nie następuje zaraz po publikacji artykułu, a nieco później – gdy roboty Google zaindeksują podstronę i zaczną ją windować na szczyt wyszukiwarki.
Jak tworzyć evergreen content, czyli zawsze aktualne treści?
Evergreen content to absolutny must have w strategii content marketingowej dla Twojej firmy – niezależnie od branży, w której prowadzisz działalność. Jak napisać artykuł, który będzie wartościowym magnesem na Klienta?
Grupa docelowa i format evergreen contentu
Naturalną koleją rzeczy jest określenie Twojej grupy docelowej, która wyróżnia się specyficznymi potrzebami i problemami. Musisz więc wejść w buty swoich odbiorców – dzięki temu dowiesz się, jaki rodzaj treści jest przez nich najbardziej pożądany.
Od tego już bardzo krótka droga do wyselekcjonowania odpowiedniego formatu wiecznie żywych treści. Wśród najbardziej uniwersalnych można wymienić poradniki, które są aktualne nawet po wielu tygodniach, miesiącach, a nawet latach po publikacji. Innym razem świetnym posunięciem jest zasypywanie swoich odbiorców case studies – zwłaszcza, jeśli zależy im na przykładach z życia wziętych, które najlepiej obrazują np. działanie Twojego produktu i jego zastosowanie w codziennym życiu.
Analiza i dobór fraz kluczowych
Niezależnie od rodzaju treści, nie możesz zapomnieć o aspektach SEO. Na pierwszy plan wysuwają się tutaj słowa kluczowe z największym potencjałem. Unikaj jak ognia tych o sezonowym charakterze – które zyskują popularność wyłącznie w wybranych okresach w roku. Stawiaj na te, które wyróżniają się stabilnym wolumenem wyszukiwań i zapewnią Ci tym samym stopniowe budowanie widoczności na nie. Możesz sięgnąć zarówno po główne keywords, jak i frazy long-tail.
Content is king
Dobre pozycjonowanie to nie tylko stricte działania techniczne. Zapamiętaj raz na zawsze – wszelkie treści do internetu mają być przydatne dla użytkownika i łatwe w odbiorze. Muszą przede wszystkim podobać się czytelnikowi, a dopiero potem robotom Google. Zadbaj więc o to, aby artykuł typu evergreen “płynął” i jednocześnie odpowiadał na potrzeby Twojej grupy docelowej. Ma być z polotem, ale merytorycznie.
Nie zapominaj też o formatowaniu tekstu. Stosuj nagłówki, listy, wypunktowania, boldy. Wystrzegaj się bloków treści, przez które Twój odbiorca nie przebrnie, co będzie miało swoje odzwierciedlenie m.in. we współczynniku konwersji. Wprowadzaj krótkie akapity, które są ze sobą logicznie połączone.
Aktualizacja evergreenów
“Wiecznie aktualne treści” nie są pisane raz na zawsze. Jeśli stworzysz stabilny fundament, nie będziesz musiał wkładać zbyt wielkiego wysiłku w aktualizację evergreenów. Musisz jednak o niej pamiętać – raz na kilka miesięcy przejrzyj swoje artykuły i sprawdź, które wymagają lekkiego liftingu. Najczęściej w grę wchodzi np. update danych, wykresów czy też grafiki tytułowej.
Co się stanie, jeśli evergreen przestanie być aktualny? Użytkownicy przestaną tak chętnie odwiedzać Twoją witrynę, co z pewnością odbije się na widoczności w Google. Mniejsza widoczność w Google to niższa konwersja, ROI, etc, a więc błędne koło.
Recykling treści evergreen
Tak jak plastikowa butelka po wodzie mineralnej nadaje się do ponownego przetworzenia, tak i Twoje evergreeny mogą otrzymać “drugie życie”. Zdecydowanie zasługują na to, aby aktywnie je reklamować. Twoi stali odbiorcy z pewnością są już doskonale zaznajomieni z jej zawartością, ale nie zapominaj o “nowym narybku”.
Zadbaj więc o to, aby co jakiś czas wrzucać odnośniki do evergreen contentu np. w ramach przypomnienia na social media, zwłaszcza jeśli w poprzednich wpisach poruszałeś się po podobnych obszarach. Korzystaj z mocy social mediów, również postów w wersji wideo.
Wiecznie zielone treści – co zrobić, aby działały jeszcze skuteczniej?
Evergreen content żeby przynosił oczekiwane korzyści, musi działać niczym dobrze naoliwiona maszyna. Oczywiście jeśli już od pierwszej literki wszystko pójdzie zgodnie z planem, połowę sukcesu masz już w kieszeni.
Niezwykle ważne jest jednak to, aby zadbać o systematyczną optymalizację. Mamy tutaj na myśli wielotorowe działania, których solą jest oczywiście aktualizacja treści pod kątem merytorycznym. Jeśli chcesz spijać śmietankę nie tylko krótko po jej publikacji, a tym samym cieszyć się dużym ruchem na stronie, weź sobie do serca kilka wskazówek.
W tym momencie często wkracza SEO i analiza danych. Sprawdź te najważniejsze, takie jak m.in.:
- liczba odwiedzin,
- liczba wyszukiwań w danym okresie,
- widoczność na dane słowa kluczowe,
Możesz je wyłuskać z pomocą dedykowanych narzędzi analitycznych, takich jak np. Google Analytics, Google Search Console, Planer Słów Kluczowych, Senuto, Ahrefs, SEMStorm, etc.
Czasem można wyłapać pewne “chochliki”, które mogłyby wskazywać na ewentualne niedociągnięcia Twoich evergreenów. Najczęściej mowa o sytuacji, kiedy wpis generuje rekordowe wyświetlenia, które jednak nie przekładają się na większą liczbę kliknięć. Co to może oznaczać? Najprawdopodobniej to, że “wiecznie żywe treści” już wcale takie żywe nie są. Warto więc zabrać się za aktualizację, a przy okazji dodać np. linkowanie wewnętrzne albo odnośniki do “świeżutkich” produktów lub usług. Warto też “pogrzebać” w meta danych – a zwłaszcza meta title, który jest jednym z czynników rankingowych Google.
Wiesz już co to jest evergreen content – przejdź więc do działania!
Jak widzisz, evergreen content to gotowy przepis na dużą liczbę wyszukiwań w pakiecie z brakiem słabnięcia popularności wraz z upływem czasu. Kwestia tego, czy tworząc go, będziesz działał zgodnie ze sztuką. Pamiętaj o tym, że zawsze możesz zdać się na nas!