Copywriting w digital marketingu-magnes na konwersję. Trochę o definicji i jeszcze więcej o praktyce

co to jest copywriting

Spis treści

Profesjonalny copywriting w digital marketingu, to perswazyjny majstersztyk, który zaciekawi grupę docelową i zostanie pokochany przez algorytmy. Pisanie tekstów to sztuka, która poprawia widoczność stron internetowych umożliwiając osiągnięcie biznesowego sukcesu. Pamiętaj jednak, że nie wystarczy jedynie dobry slogan zwany nagłówkiem. Aby angażować klienta, sprawić, że będzie chciał przeczytać tekst i dowiedzieć się czegoś o Twoim produkcie lub usłudze i sprawdzić, czy rzeczywiście są na miarę jego oczekiwań, potrzeba znacznie więcej!  Powtarzamy – copywriting to sztuka pisania tekstów. Sprawdź więc, o czym mowa w praktyce.

Czym jest copywriting? Zacznijmy od definicji

Copywriting to w dosłownym tłumaczeniu z języka angielskiego “pisanie kopii”. Niech Cię to jednak nie zmyli, ponieważ z kopiowaniem nie ma on (przynajmniej z założenia) nic wspólnego. Wręcz przeciwnie. Aby jednak dokładnie zrozumieć skąd wziął się przedrostek “copy”, czyli kopia, cofnijmy się do XIX wieku.

Ok, jesteśmy już w drukarni i mamy do czynienia z wieloma urządzeniami technicznymi, w tym m.in. czcionkami i stemplami z pomocą których możliwe jest formatowanie strony. Jak więc możesz zauważyć, pojęcie kopia ma zupełnie inne znaczenie, niż obecnie. Wówczas uznawano ją za wzór.

Jak więc brzmi definicja copywritingu?

Copywriting – to tworzenie wysokiej jakości, unikalnych treści, których celem jest wzbudzenie zainteresowania odbiorcy i nakłonienie go do podjęcia określonych działań.  

Pamiętaj o tym, że słowo sprzedaje, ale jednocześnie powinno nieść ze sobą wartość. Perswazja to nie wszystko. Bądź w niej autentyczny. Nie wystarczy napisać dobrego tekstu pod kątem stylistycznym czy merytorycznym. Musisz poznać swojego odbiorcę. Wejdź w jego emocje, pokaż, że wiesz, czego potrzebuje, a jeśli myśli, że nie, to Twoim zadaniem jest udowodnienie, że jest w błędzie.

Zadbaj o to, aby komunikat był osobowy, a użytkownik miał poczucie, że zwracasz się bezpośrednio do niego. Wszystko musisz jednak utrzymać w ryzie dobrego tonu, w oparciu o psychologię konsumencką i techniki marketingowe. Rzecz jasna liczy się również warsztat – ten jest kluczowy. Do głosu musi również dojść kreatywność. Bez nich nawet nie włączaj laptopa.

Idąc za słowami Davida Ogilvy, uznawanego za “ojca reklamy”:

Nie chcę słyszeć, że tekst, który piszę do reklamy, został uznany za odkrywczy. Chcę, żeby był na tyle interesujący, aby skłonił do zakupu produktu, który reklamuje. (…) Jeśli reklama nie sprzedaje produktu, to nie jest kreatywna. 

Koniec końców pamiętaj – copywriting to proces.

czym jest copywriting

Rodzaje copywritingu a umiejętności copywritera

Biorąc na tapet copywriting musisz wiedzieć, że znajduje zastosowanie w różnych branżach, obszarach i dziedzinach. Przeglądając różne definicje i artykuły natkniesz się na jego podział, który według nas jest sztucznym tworem.

Przykład: Niektórzy wyróżniają np. copywriting kreatywny. Pytanie – czy któryś z innych rodzajów copy nie charakteryzuje się kreatywnością? Zauważasz ten szkopuł?

Ok, zatrzymajmy się jednak na podziałach, które funkcjonują w przestrzeni digital marketingu i powinieneś je znać. Wśród nich przeczytasz o takich jak między innymi:

Copywriting reklamowy (sprzedażowy)

Zadaniem copywritera jest przekonanie klienta do zakupu, wzbudzenie potrzeby i przekonania, że dany produkt (tudzież usługa) są skrojone na miarę jego potrzeb i to właśnie ten jeden jedyny na całym rynku jest w stanie je zaspokoić. Przyda się tu spora dawka perswazji i serwowanie wizji pt. posiadanie nowej suszarki marki X wpłynie na kondycję Twoich włosów – zapomnij o ich przesuszeniu!

SEO copywriting

Przed copywriterem stoi zadanie pt. wplecenie w treść słów kluczowych z pomocą których tekst będzie szybował w wynikach wyszukiwania. Nie bez znaczenia pozostaje także CTA (call to action) na potrzeby link buildingu, pobudzenie czytelnika do działania. Wszystko to ma być serwowane naturalnie. Treść musi być przyjazna dla oka i wartościowa dla robota.  Słowem – trzeba zoptymalizować ją tak, aby była przyjazna dla człowieka i algorytmów.

E-mail copywriting

Ile razy zdarzyło Ci się otworzyć mejla mimo że walczyłeś ze sobą, aby tego nie robić? I to jest właśnie dobra robota copywritera! Tytuł e-maila ma zadziałać niczym magnes, a treść sprawić, że dojdziesz do końca wiadomości i co więcej – klikniesz w któryś link, który przekieruje Cię na stronę danej marki.

Copywriting techniczny

Tutaj przyda się głównie umysł ścisły. Masz do czynienia z tekstami technicznymi, tłumaczeniem użytkownikowi jak ma korzystać z danego produktu etc. Często musisz przebić się również przez gąszcz przepisów, aby koniec końców zaserwować tekst, który zrozumie przeciętny Kowalski, bądź będzie skrojony na miarę eksperta w danej dziedzinie.

Social Media copywriting

Komunikacja (dodamy – właściwa) w SM to klucz do sukcesu. Tutaj jesteś głosem marki – budujesz do niej zaufanie, tworzysz społeczność, a więc kierujesz odpowiednie komunikaty do grupy docelowej. Im jej większe zaangażowanie, tym szanse na konwersję rosną.

Copywriting w marketingu cyfrowym – król nad królami

Jak już wspomnieliśmy, copywriting ma naprawdę bardzo szerokie spektrum zastosowania. Stanowi ważną, o ile nie fundamentalną część strategii e-marketingu. Jego potencjał możesz wykorzystać m.in.: 

  • w reklamach w mediach społecznościowych,
  • w reklamach Google Ads,
  • na stronie firmowej (w tym także na blogu),
  • na landing page,
  • na stronach produktowych,
  • w e-commerce,
  • w e-mail marketingu,
  • w komunikatach PR,
  • w artykułach sponsorowanych (link building),
  • w e-bookach etc.

Bez dobrego copy, nie ma sukcesu w świecie digital marketingu. Nie pomogą najlepsze grafiki i miejsca publikacji. Content is King i nic tego nie zmieni. Tworzenie tekstów reklamowych do internetu to sztuka, która wymaga kompleksowego spojrzenia.

Bardzo cieszy nas to, że coraz więcej właścicieli biznesów decyduje się nie tylko na konsultacje w tym temacie – doskonale zdają sobie sprawę z tego, że wdrożenie wartościowej treści to początek drogi na szczyt wyszukiwarek, a co za tym idzie, Twojej branży.

Copywriting i content marketing – duet, bez którego nie można się obejść

Tak naprawdę nie da się mówić o copywritingu bez content marketingu, ani o content marketingu bez copywritingu. To duet, którego nie da się rozdzielić. Jest jak Bonnie i Clyde, Flip i Flap, Bolek i Lolek. 

Copywriter tworzy wysokiej jakości treść, której zadaniem jest zwiększenie konwersji, budowanie świadomości marki i zaufania do niej. Teksty mają być merytoryczne i przyciągać uwagę. To już wiesz. 

Teraz czas na content marketing. To szereg działań, których celem jest to, aby Twoja treść pojawiła się w odpowiednim miejscu i w odpowiednim czasie. To strategia contentowa i działania związane z zarządzaniem publikacjami. Nie bez znaczenia pozostaje także monitorowanie działań konkurencji.

Copywriting i content marketing tworzą jedną spójną całość, układankę, której puzzle omówiliśmy powyżej mówiąc Ci, gdzie możesz wykorzystać działania z zakresu copy.

Content marketing czy copywriting? Kluczowe pytanie.

To pytanie często przewija się w przestrzeni internetu. Odpowiedź na nie brzmi: jedno i drugie.

Nie da się wykorzystać potencjału copywritingu bez content marketingu i odwrotnie. Niezależnie od tego, czy prowadzisz małą kwiaciarnię, czy jesteś właścicielem ogromnej korporacji. Każde miejsce publikacji treści wpisuje się w działania content marketingowe. W grę może wchodzić jedynie budżet jakim dysponujesz, bo to on determinuje to, jak szerokie te działania będą.

Przykład: Nie dysponujesz dużym budżetem i postanawiasz zainwestować w treści na SM i na bloga firmowego. Zauważ, że są to jednak miejsca publikacji, a więc już masz do czynienia z tworzeniem strategii content marketingowej. W miarę rozwoju biznesu, jesteś w stanie np. zainwestować dodatkowo w link building, czyli treści sponsorowane publikowane na dobrej jakości serwisach czy też blogach. A może zdecydujesz się na stworzenie własnego e-commerce? Tutaj w grę wejdą opisy produktów, kategorii etc. I tak to w miarę rozwoju biznesu i możliwości finansowych, rośnie w siłę również strategia contentowa.

Dobry copywriter + SEO = większa konwersja. Bo pisać to trzeba umieć.

Kim jest dobry copywriter? Czy mowa o SEO copywriterze, a może o copywriterze kreatywnym, albo content writerze? Podział istnieje, owszem, ale każdy z nich sprowadza się do jednego mianownika, a jest nim: JAKOŚĆ.

Dobry copywriter jest kreatywny, potrafi sprawnie posługiwać się słowem pisanym i żonglować nim na potrzeby danej grupy odbiorców. Musi też operować językiem korzyści dla potencjalnych klientów i pisać tak, aby skłonić ich do dokonania zakupu. Nie może zapominać o zasadach gramatyki. Liczy się ponadto storytelling, chwytliwy tytuł. Czasem przyda się także przekonująca i czytelna infografika. Wszystko po to, aby przyciągnąć uwagę.

Jeśli tworzysz treści do internetu, to nie uciekniesz od SEO (skrót od ang. Search Engine Optimization). Masz tu do czynienia z optymalizacją witryny pod kątem wyszukiwarek. Cel? Wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania (SERP-ach).

Treści muszą być również przyjazne dla robotów Google. Dynamiczny rozwój wyszukiwarek internetowych wymaga takich, które są w stanie optymalizować i jednocześnie wzbudzać zainteresowanie użytkowników, dawać im realną wartość. To szalenie ważne w pracy copywritera, który chce mieć wpływ na pozycjonowanie strony i jednocześnie koncentruje się na tworzeniu contentu, który sprzedaje. Niektórzy uważają, że SEO to odrębny temat, ale nic bardziej mylnego! Właściwe nasycenie fraz kluczowych w duecie z czytelnością, odpowiednim uzasadnieniem, wartością merytoryczną, wzmianką o korzyściach i budowaniem renomy wokół marki – to wszystko układanka świadcząca o jakości tekstów. Z nią nie jest straszny żaden audyt SEO.

Nauki copywritingu są różne, ale wszystko sprowadza się do tego, że nie wystarczy redagować, trzeba tworzyć. Dotyczy to każdych zleceń. Wykorzystanie umiejętności copywriterskich, to przede wszystkim writing – czyli pisanie. Nie odtwarzanie. Liczy się każdy akapit.

Jeśli połączysz ze sobą wszystkie elementy pt. umiejętności copywritera, wysoka jakość, podejście SEO friendly i wartościowe miejsca publikacji dopasowane do Twojej grupy docelowej, to masz duże szanse na to, że współczynnik konwersji poszybuje.

Agencja Copywriterska

Jeśli potrzebujesz wysokiej jakości treści, zgłoś się do nas! Zamów bezpłatną wycenę. Zapraszamy do skorzystania z usług copywriterów dla których tworzenie treści jest pasją. Stawiamy na jakość!