Co to jest SEO i dlaczego nie istnieje bez dobrego contentu

Spis treści

Czy wiesz, że wiarygodność Twojej strony jest jednym z najważniejszych czynników rankingowych? Google nie promuje bylejakości. Trzeba się solidnie napocić, żeby roboty indeksujące uznały, że użytkownik znajdzie u Ciebie wartość. Z pomocą przychodzi więc wysokiej jakości content. Spotkasz się też z określeniem, że receptą na Twój sukces są działania SEO. Musisz jednak wiedzieć, że bez treści, nawet najbardziej znane nazwiska z seowego świata niewiele mogą zrobić. Zastanawiasz się, czy SEO jest trudne, a może czy SEO to marketing? Na te i wiele innych pytań będziesz mógł sobie odpowiedzieć po poniższej lekturze! 

Co to jest SEO w prostych słowach

SEO to skrót od Search Engine Optimization. Skupia on w sobie szereg działań, których celem jest zwiększenie widoczności Twojej strony w organicznych wynikach wyszukiwania (Organic Search). W praktyce mowa o takich, w których nie musisz prowadzić żadnych płatnych działań (reklamy, linki sponsorowane etc.), aby być wysoko w Google. A dokładniej w SERP-ach (z ang. Search Engine Result Page).

Jako użytkownik wpisujesz w wyszukiwarkę daną frazę, np. copywriter. Po chwili pojawiają się linki do stron. Kiedy mówimy o wyszukiwaniu organicznym, bierzemy pod uwagę te, które nie mają oznaczenia sponsorowane. Jeśli strona jest odpowiednio zoptymalizowana (o tym opowiemy za chwilę), roboty indeksujące doceniają Twoje działania. W jaki sposób? Weryfikują, czy są one trafne dla zapytań użytkowników i jeśli uznają, że tak, to wyprzedzasz swoją konkurencję lotem błyskawicy. Oczywiście to duży skrót myślowy – na wyniki trzeba poczekać, niemniej pamiętaj – cierpliwość popłaca.  

Kto zajmuje się SEO? Teoretycznie specjaliści SEO. Praktycznie, kluczową rolę odgrywają tu twórcy treści. Content is King – bez niego żadne poczynania nie przyniosą zamierzonych efektów. Content w SEO jest fundamentem strategii.

WAŻNE: Na SEO składają się zarówno działania związane z dostosowaniem Twojej strony do czynników rankingowych Google, jak również marketingowe. Twoim celem jest to, aby spełnić oczekiwania robotów i użytkowników. Nie zapominaj o UX (ang. User Experience – doświadczenia użytkownika). W ten sposób strona ma szansę na wysokie pozycje. Zaangażowanie potencjalnych klientów przekłada się z kolei na większą konwersję. Co to jest konwersja? Mowa o wykonaniu przez nich określonych czynności, z pomocą których masz szansę na sukces – na przykład zapisanie się do newslettera, wypełnienie formularza kontaktowego, zakup produktu/usługi etc.

White hat SEO i black hat SEO – co musisz o nich wiedzieć?

Jak to w życiu bywa, wszystko ma swoje blaski i cienie. Nie inaczej jest w przypadku SEO. Zapytasz – jak nauczyć się SEO? Odpowiemy – najlepiej na własnej skórze, ale biorąc pod uwagę tylko i wyłącznie uczciwe praktyki.

White hat SEO, bo o nich mowa, to działanie fair play. Bierzesz pod uwagę czynniki rankingowe, z pomocą których użytkownik będzie odpowiednio zaopiekowany. W praktyce mowa m.in. o najwyższej jakości treściach, które dają mu realną wartość. Mają one odpowiadać na jego potrzeby. Pamiętaj – taka postawa zwróci Ci się z nawiązką. Oprócz tego, że użytkownik do Ciebie wróci, będzie miał zaufanie do Twojej marki. Dzięki temu przekonasz się o tym, jak potężnym narzędziem jest tzw. poczta pantoflowa.  Nie zapominaj, że dobry content wprowadza Cię na morze możliwości  rozprzestrzeniania się go po sieci. Kiedy dajesz ludziom wartość, chętnie się nią dzielą z innymi. To krótka droga np. do pozyskiwania wartościowych linków do Twojej witryny. 

Unikaj natomiast jak ognia black hat SEO. Wśród tego typu spamerskich praktyk wymienia się m.in. korzystanie z platform, które umożliwiają szybkie pozyskanie linków do witryny w hurtowych ilościach – SWL (Systemy Wymiany Linków). Nigdy nie sięgaj również po kopiowanie treści! Zawsze stawiaj na unikalne. Uważaj również z ilością słów kluczowych. 

PAMIĘTAJ! Kiedy spamujesz, dużo ryzykujesz. Google może nałożyć na stronę tzw. filtr lub/i ją wyindeksować (usunąć z wyników wyszukiwania).

dobre praktyki w seo

Co oznacza on-site SEO i off-site SEO?

W przypadku on-site SEO mowa jest głównie o działaniach contentowych, a następnie ich odpowiednim wdrożeniu na Twoją stronę. Cel? Zwiększenie jej widoczności w wynikach wyszukiwania. Wśród nich wyróżniamy takie jak między innymi:

  • wybór odpowiedniej nazwy domeny,
  • analiza słów kluczowych i ich dystrybucja w treści, metadanych (tytuły i opisy meta), adresach URL, atrybutach ALT obrazów,
  • stawianie na unikalną i jakościową treść,
  • odpowiednia struktura treści – w tym rozkład nagłówków H1 (w tytule) i dalej H2, H3 itd.
  • linkowanie wewnętrzne,
  • SSL,
  • szybkość ładowania strony i jej responsywność,
  • usuwanie błędów takich jak np. zduplikowane meta tittle, uszkodzone linki etc.

Off-site SEO to działania, które skupiają się na promocji Twojej strony. Twoim celem jest pozyskanie jakościowych linków zwrotnych, które mają olbrzymie znaczenie dla jej widoczności w sieci. Pamiętaj jednak o tym, że machina działań off-site SEO może być jedynie po części pod Twoją kontrolą – i życzymy Ci, aby właśnie tak się stało! Chodzi przecież o to, aby o Twojej marce było głośno! Ważne jest więc to, aby ludzie wzajemnie sobie ją polecali, prowadzili dyskusje, dawali o niej wzmianki na swoich blogach, stronach, czy też social mediach.

Nie bądź jednak biernym obserwatorem. Bierz udział w dyskusjach, buduj relacje, stawiaj na marketing wideo, promuj swoje treści za pośrednictwem SM, wysyłaj komunikaty prasowe. Możesz również umawiać się na współprace barterowe – na przykład gościnne wpisy na blogach. Doceń także potencjał wizytówki Google – Google Moja Firma.

Czynniki rankingowe Google, czyli jak zrobić dobre SEO z pomocą wysokiej jakości treści

Czym jest czynnik rankingowy? Czynniki rankingowe – ang. ranking factors to działania wpływające na pozycjonowanie się Twojej witryny w wynikach wyszukiwania. Musisz wiedzieć, że ranga danego czynnika jest w dużej mierze uzależniona od często zmieniających się algorytmów Google.

Niewątpliwie jednym z najważniejszych czynników rankingowych jest zawartość witryny. Mowa o treści, jak również linkach i tym, czy można z niej bezpiecznie korzystać (https). 

Skupmy się na kluczowym czynniku rankingowym, czyli na contencie, a dokładniej, na optymalizacji treści. Najważniejsza jest jego unikalność i wysoka jakość!

  • Pamiętaj o tym, że roboty indeksujące Twoją stronę zwracają szczególną uwagę na jej tytuł (title). Tytuł (jest widoczny w kodzie HTML) pozwala im określić to, z jaką tematyką mają do czynienia. Dzięki temu mogą dopasować ją do odpowiednich wyników wyszukiwania. Jako użytkownik widzisz go, kiedy wpiszesz daną frazę w wyszukiwarkę, stąd też możesz zdecydować, czy jesteś zainteresowany odwiedzeniem witryny, czy też ominiesz ją szerokim łukiem. Musisz więc zagrać słowami kluczowymi i treścią.
  • Optymalizacja nagłówków. Zapamiętaj – H1 jest tylko jeden! Oznacza to, że każdy adres URL może mieć jeden nagłówek H1. Zadbaj o jego atrakcyjność dla użytkownika, jak również umieść w nim odpowiednie słowo kluczowe. Nie zapominaj także o roli i optymalizacji nagłówków niższego rzędu, czyli H2, H3 (…). Tutaj masz do czynienia z UX, jak również umożliwieniem robotom Google zrozumienia hierarchii poszczególnych elementów treści. Zadbaj o słowa kluczowe i atrakcyjność treści!
  • Słowa kluczowe w treściach. Analizuj je i koniecznie zamieszczaj w sposób przemyślany, jak najbardziej naturalny. Ponadto pamiętaj o tym, że roboty odmieniają je, więc zapomnij o frazach typu agencja copywriterska Warszawa. Nie bój się także wyrazów bliskoznacznych powiązanych semantycznie ze słowami kluczowymi.
  • Nigdy nie kopiuj contentu! Jak już wspomnieliśmy, unikalność treści przede wszystkim! Przykład: prowadzisz e-commerce. Nigdy nie rób kopiuj-wklej opisu produktu od producenta. Nie zapominaj także o tym, że złą praktyką jest powielanie tej samej treści w obrębie jednej witryny.
  • Jakość treści to Twój must have! Składa się na nią przede solidny research, poprawność gramatyczna, interpunkcyjna i ortograficzna.
  • Zadbaj o formatowanie treści, aby zwiększyć jej czytelność. Liczy się jakość, a nie ilość – nie lej wody strumieniami. Doceń rolę akapitów, wypunktowań, pogrubień, śródtytułów, infografik, zdjęć etc.
  • Aktualność treści. Roboty Google bardzo zwracają uwagę na to, czy treści są na bieżąco aktualizowane. Ponadto lubią nowy content. Im częściej więc go dodajesz, jak również “odświeżasz” istniejący, tym lepiej.

Czym jest treść w SEO? Jak widzisz – niemalże wszystkim!

Ile trwa pozycjonowanie strony i kiedy będą pierwsze efekty SEO?

Odpowiedź brzmi: to zależy. Musisz wiedzieć, że pozycjonowanie, w tym czekanie na efekty działań contentowych, to proces. Nie da się go obejść szerokim łukiem, ani podążać drogą na skróty. 

Na wystawienie Twojej cierpliwości na próbę wpływa przede wszystkim to, w jakiej branży działasz, a dokładniej – jej konkurencyjność. Nie bez znaczenia pozostaje także wiek Twojej domeny, jak również to, jakie działania były na niej prowadzone (historia domeny). Nie możesz zapominać o popularności słów kluczowych, na które postawiłeś.

Pamiętaj także o tym, że algorytmy Google często się zmieniają. W związku z tym może dochodzić do “nieoczekiwanych zwrotów akcji” związanej z widocznością witryny. Niemniej przy dobrej jakości contentu, możesz spać spokojnie. Ta zawsze się obroni.

Koniec końców ważne jest to, jaki profil linków ma Twoja strona. Stawiaj na organiczne. Nie biegnij do platform z workiem wypchanym złotówkami, aby kupić ich jak najwięcej! O ile może efekty będą zauważalne, o tyle szybko ślad po nich zaginie. 

SEO VS. Content

W branży mocno zauważalna jest tendencja do marginalizowania roli contentu. Wielu uważa, że stworzenie treści jest przysłowiową bułką z masłem, bądź całą pracę wykona ChatGPT. Powie to jedynie ten, który nigdy sam nie stworzył wartościowej treści.

Seo bez contentu nie ma racji bytu. I tutaj nie ma przestrzeni do dyskusji.

Agencja Copywriterska