W content marketingowych trendach 2025 przygotuj się na zmniejszenie roli sztucznej inteligencji. Wsłuchuj się w potrzeby użytkowników i serwuj im treści ociekające jakością. Nie zapominaj o hiperpersonalizacji contentu, która będzie determinować działania copywriterów i marketerów. Ponadto trenuj dykcję – oto nadchodzi czas podcastów! Sprawdź, co jeszcze będzie piszczeć w trendach contentowych 2025.
Trendy w marketingu treści 2025 – AI w content marketingu ma być wsparciem, a nie twórcą
Pamiętasz jak AI szturmem wkroczyło do świata content marketingu? Automatyzacja treści jawiła się dla wielu jako sposób na szybkie zarobienie pieniędzy, a dla innych jako optymalizacja kosztów tworzenia contentu. My cierpliwie czekaliśmy aż boom opadnie i AI zostanie odarte z patosu i wszechmocy. Tak też się dzieje. Klienci coraz bardziej wystrzegają się treści tworzonych przez sztuczną inteligencję, a copywriterzy traktują ją jako support. I słusznie. AI w content marketingu 2025 to przede wszystkim wsparcie. Przestaje już być stawiane w roli twórcy, a wchodzi w buty pewnego rodzaju drogowskazu.
Zastanawiasz się więc, w jaki sposób sztuczną inteligencję można wykorzystać w marketingu treści? Może być pomocna w analizie danych o zachowaniach klientów, czy też słów kluczowych (optymalizacja treści pod kątem SEO). Korzystaj z AI w tworzeniu strategii treści, nie traktuj jej jednak jako dominanta. AI może analizować dane, pomóc Ci dowiedzieć się jakie tematy interesują obecnie Twoją grupę docelową, nie jest jednak wyznacznikiem tego, jakie działania masz podjąć. To Ty napędzasz machinę pt. strategia treści, nie AI! Opowiadaj historie, bazuj na swojej kreatywności. Czynnik ludzki jest trendy w content marketingu 2025 – jakkolwiek absurdalnie by to nie zabrzmiało.
Hiperpersonalizacja contentu
Nikt nie lubi bezosobowych wiadomości, w których pierwiastek ludzki całkowicie się zatraca. Maszynowo brzmiące treści, w których na próżno szukać personalizacji powoli odchodzą do lamusa. Ich miejsce zajmuje hiperpersonalizacja contentu, która przyciągnie klientów do Twoich produktów czy usług niczym magnes.
Zapytasz pewnie, co to jest hiperpersonalizacja? Aby ją dobrze omówić, zacznijmy od personalizacji w marketingu. To technika, która polega na wykorzystywaniu podstawowych danych o klientach, takich jak imię i nazwisko, płeć, wiek czy też zawód. Hiperpersonalizacja, jak może świadczyć o tym przedrostek “hiper”, zmierza ku jeszcze głębszej analizie. To technika skupiająca się na precyzyjnym dostosowywaniu contentu do potrzeb, preferencji i zachowań każdego użytkownika. Pod lupę brane są nie tylko podstawowe informacje o nim, ale przede wszystkim zachowania na stronach internetowych, poziom interakcji w mediach społecznościowych, a nawet historia zakupów.
Zatem czym jest hiperpersonalizacja w marketingu? To bardzo krótka droga do przewidywania intencji zakupowych konsumenta – i co ważne, nie jest to wróżenie z fusów. To analiza decyzji zakupowych podjętych w ostatnim czasie. Budowanie profili użytkowników w duecie z ich odpowiednią segmentacją pozwoli Ci stworzyć treści odpowiadające na ich potrzeby i wymagania. To absolutny must have, jeśli chcesz stawiać na angażujący content, który przekłada się na wyższą skuteczność działań marketingowych, a w konsekwencji – większą konwersję.
Hiperpersonalizacja w 2025 roku znacznie wykracza poza ramy e-mail marketingu, w którym wiedzie prym. Mowa również o treściach na stronach www, które będą dostosowane do każdego etapu ścieżki zakupowej, na którym obecnie jest potencjalny klient.
Gorący trend w copywritingu 2025 to maksymalne nastawienie na potrzeby użytkownika
Google już od dawna sygnalizuje, że content, to przede wszystkim nastawienie na potrzeby użytkownika. Priorytetem w cyfrowym świecie jest więc czynnik ludzki i nie możesz o tym absolutnie zapominać tworząc wartościowy content. W nadchodzącym roku będzie to jeszcze bardziej widoczne, wraz z rozwojem cyfrowych interakcji.
Jeśli chcesz wypromować markę z pomocą treści w 2025 roku, musisz jeszcze mocniej wsłuchać się w potrzeby odbiorców. Odpowiadaj na ich potrzeby, odwołuj się do emocji, wyzwań i wartości, jakie im przyświecają. Daj im znać, że rozumiesz to, co jest dla nich ważne i jesteś w stanie im to dać. Ponadto rozwiejesz ich wszelkie wątpliwości w duecie z odpowiedzią nawet na najbardziej nurtujące pytania. Treści ogólne schodzą na dalszy plan, ale nie oznacza to, że tracą na wartości. Po prostu w świetle reflektorów stają spersonalizowane komunikaty, jak również te oparte na empatii. Content ma być narzędziem do komunikacji z użytkownikiem.
Pamiętaj o tym, co mówią przedstawiciele Goggle: „Treści dla użytkowników to treści, które zostały stworzone głównie z myślą o użytkownikach i nie mają na celu manipulowania rankingiem w wyszukiwarce.”. Więcej na ten temat przeczytasz tu: https://developers.google.com/search/docs/fundamentals/creating-helpful-content?hl=pl.
Podcasty to Twoje silne narzędzie content marketingowe
Potencjał treści audio przybiera na sile, czemu trudno się dziwić. Postaw się w roli odbiorcy. Szybkie tempo codziennego życia sprawia, że często odkładasz lekturę wnikliwego wpisu blogowego czy artykułu naukowego, bo po prostu nie masz na nią czasu. Czy to jednak musi oznaczać, że musisz rezygnować z czerpania fachowej wiedzy? Absolutnie nie.
Do gry wkroczyły podcasty, których można słuchać o każdej porze dnia i nocy. Możesz “odpalać” je podczas sprzątania, jazdy samochodem, a nawet czekając na wizytę w przychodni. Content marketing w 2025 roku przewiduje wzrost popularności materiałów audio odpowiadających na aktualne potrzeby odbiorców, jak również trendy.
Dziel się wiedzą i stawiaj się w roli eksperta. Sprzedawaj odbiorcom przydatne tipy, dzięki którym zwiększą zaangażowanie użytkowników, a tym samym zbudują swoją społeczność. Nie owijaj w bawełnę i nie lej wody. Skup się na prezentowaniu praktycznych wskazówek i wiedzy w skondensowanej formie, która stanie się motorem napędowym do działania. Zapraszaj do swoich podcastów ekspertów z branży, dzięki którym Twoje treści staną się jeszcze bardziej wiarygodne, a przy tym przyciągną nowych odbiorców.
Podcast to znakomita przestrzeń do analizy case studies. Odbiorcy lubią przykłady z życia wzięte, a nie tylko suchą teorię. Twoje treści audio powinny być więc wnikliwe. Od tego już niedaleka droga do zwiększenia zasięgów i interakcji z potencjalnymi klientami.
Treści video nabierają jeszcze większego znaczenia
Jeśli uważasz, że rok 2024 należał do treści video, to jesteś w ogromnym błędzie. Przygotuj się na to, że one dopiero się rozkręcają i ich czas nastanie w nadchodzących miesiącach. Ten format wejdzie w buty jednego z najbardziej angażujących w marketingu 2025. Pamiętaj więc o nim planując strategię social media.
Krótkie formaty video znakomicie będą sprawdzać się m.in. zarówno na Instagramie, jak i Tik Toku czy też Facebooku. Nie oznacza to jednak, że dłuższe, wartościowe materiały video, szczególnie na YouTube odejdą do lamusa. Wykorzystuj więc śmiało potencjał także tego formatu.
Ponadto stawiaj na Q&A, twórz relacje na żywo – angażuj odbiorców i wchodź z nimi w interakcje. Nie zapominaj o atrakcyjności przekazu, graj słowami, sięgaj po moc wartościowych treści.
Nie możesz zapomnieć o User Generated Content (UGC)
User Generated Content (UGC) to sól nowoczesnego content marketingu. Ta forma komunikacji na linii marka-konsument święci triumfy popularności już od dobrych kilku lat, jednak w 2025 roku stanie się podstawą strategii marketingowych wielu marek – zarówno tych małych, jak i tych z ugruntowaną pozycją w branży.
Wszystko wskazuje na to, że użytkownicy będą zwracać jeszcze większą uwagę na opinię innych przy podejmowaniu decyzji zakupowych. To pokłosie rosnącego znaczenia wiarygodności i autentyczności w świecie digital marketingu. Odbiorcy chętniej sięgają po produkty bądź też usługi z polecenia znanych im osób – niekoniecznie popularnych influencerów. Szczera recenzja, zwłaszcza ta wychodząca poza ramy płatnej współpracy, działa skuteczniej niż niejeden slogan reklamowy.
Co zrobić, aby zaangażować Twoich klientów do dzielenia się Twoimi treściami? Wykorzystaj ogromną moc social mediów – organizuj konkursy z nagrodami, twórz wyzwania i oferuj atrakcyjne rabaty lub bonusy. Nie obędzie się także bez śledzenia na bieżąco zamieszczanych postów, relacji czy innych treści, na których zostałeś otagowany. Reaguj, odpowiadaj i udostępniaj je swoim odbiorcom na różnych kanałach.
Interaktywna treść i wyszukiwanie głosowe – wykorzystaj ich contentowy potencjał
Chcesz uatrakcyjnić działania content marketingowe w 2025 roku? Postaw na interaktywne treści – te mają ogromny potencjał. W praktyce mowa o takich, których można m.in. posłuchać, czy też je uruchomić.
Buduj zaangażowaną społeczność wokół marki stawiając na m.in.:
- ankiety,
- quizy,
- infografiki,
- gry,
- interaktywne video,
- wirtualne spacery,
- kalkulatory i inne narzędzia,
- pytania w trakcie webinaru,
- zdjęcia 360 etc.
Co zyskujesz? Tworzysz interakcję z użytkownikiem i angażujesz go w tworzenie treści. Zobacz sam po sobie – kiedy jesteś częścią danego projektu, zaczynasz się z nim utożsamiać, staje Ci się bliski. Ponadto możesz wiele dowiedzieć się na temat preferencji i zachowań swojej grupy odbiorców. Kolejna ważna kwestia – interesująca interaktywna treść, to krótka droga do chęci dzielenia się nią z innymi, a więc szansa na zwiększenie zasięgów i budowania świadomości marki. Nic więc dziwnego, że interaktywny content marketing będzie gorącym trendem w 2025 roku.
Nie zapominaj również o tak ważnym aspekcie w content marketingu, jakim jest wyszukiwanie głosowe. Przyznaj, jako użytkownik coraz częściej zaczynasz korzystać z urządzeń z obsługą głosu – wystarczy wspomnieć o takich jak np. Alexa, Siri czy też Asystent Google. Nie zapominaj więc o optymalizacji treści pod kątem wyszukiwania głosowego. Dopasuj je do zapytań użytkowników. Wiele wskazuje na to, że w 2025 roku firmy, które dostosują je do wspomnianego wyszukiwania będą mogły pozyskać więcej ruchu organicznego zaspokajając potrzeby użytkowników. W końcu świat cyfrowy staje się coraz bardziej głosowy.
Jakość treści, a nie ilość
Content marketing 2025 będzie stał pod znakiem jakości. Quality Content był, jest i będzie drogowskazem, za którym powinieneś podążać przy tworzeniu treści. Lanie wody i pisanie dla sztuki nigdy nie jest dobrym rozwiązaniem. Użytkownicy szukając informacji w sieci oczekują konkretnych i merytorycznych odpowiedzi na swoje pytania. Chcą otrzymać je najłatwiej jak się tylko da, bez zbędnego wysiłku włożonego w ich zrozumienie.
Musisz znaleźć odpowiedni balans między ilością treści, a jakością. Pisz do wyczerpania tematu i skup się na wartości merytorycznej. Zasada “czasem mniej znaczy więcej” w 2025 roku będzie wieść prym w trendach content marketingowych. Dłuższy tekst nie zawsze musi być bardziej wartościowy i angażujący niż ten o połowę krótszy, zwłaszcza gdy ¾ treści nie jest związana z tematem przewodnim.
Przed przystąpieniem do tworzenia contentu zadaj sobie kilka kluczowych pytań. Jakie są trendy na rynku? Co przyciąga uwagę odbiorców i skłania ich do większego zaangażowania? Czego oczekuje Twoja grupa docelowa? Koniec końców chodzi o to, żebyś dostosował treść do potrzeb użytkowników i zawsze stawiał jej jakość ponad ilość. Zawsze, bez wyjątku.
Szybkie odpowiedzi – zero click searches
Wysoka jakość treści ma ogromne znaczenie – nie tylko w kwestii budowania świadomości marki, wizerunku eksperta czy zaangażowania społeczności. Im lepszy content, tym większa szansa na osiągnięcie wysokiej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania.
Google idzie jednak o krok dalej i w 2025 roku będzie promowało zero click searches. W praktyce mowa o szybkich odpowiedziach na zapytania wpisywane w wyszukiwarkę. Coraz większa grupa użytkowników, zwłaszcza z pokolenia Gen Z, nie chce klikać w linki, aby dowiedzieć się np. tego, jak usunąć plamę z kawy.
Jak wspiąć się na tak pożądaną pozycję zero? Dbaj o jakość treści – umieszczaj konkretne odpowiedzi na pytania w pierwszych akapitach artykułów. Dotyczy to nie tylko np. serwisów internetowych czy blogów, ale także mediów społecznościowych.
Wyszukiwanie w social media przybiera na znaczeniu
Według danych dostępnych w serwisie webfx.pl, z mediów społecznościowych korzysta ponad 5 miliardów osób na całym świecie. To tylko pokazuje, jak ogromną rolę odgrywają one w naszej codzienności. Już dawno przestały być jedynie platformami, które służą do dzielenia się ważnymi momentami z życia czy swoimi przemyśleniami. Użytkownicy wyszukują za ich pośrednictwem przydatne informacje, potrzebne produkty czy usługi, a nawet robią zakupy online.
Rola wyszukiwania w social mediach będzie nieustannie wzrastać i ewoluować, zwłaszcza w 2025 roku. Zaprzyjaźnij się z narzędziami e-commerce dostępnymi z poziomu social mediów, korzystaj z ulepszonych funkcji targetowania i personalizacji reklam, a także postaw na treści w formie krótkich video.
Stawiaj na różne kanały dystrybucji treści
Wielokanałowa strategia to gorący trend w content marketingu na miarę roku 2025. Zdajesz sobie zapewne sprawę z tego, że każdy rodzaj treści, którą tworzysz, to support w osiąganiu różnych celów – od zwiększenia ruchu na witrynie, po zdobycie mocnych linków zwrotnych, czy też pozyskanie nowych klientów. Nie zapominaj więc o tym, że możesz z powodzeniem wykorzystywać go w różnych kanałach. Widzisz, że artykuł na blogu generuje duży ruch? Śmiało, stwórz wokół niego kampanię e-mailową, albo też SMS-ową. Promuj go w social mediach. Stwórz odcinek podcastu poruszając opisywany w nim temat. Potencjał działań jest olbrzymi. Content marketing 2025 to jego umiejętne wykorzystanie.
Audyt treści i aktualizacja treści – nie możesz o nich zapominać!
Warto, abyś wziął sobie do serca to, że audyt treści i jej optymalizacja nie są już opcją – a koniecznością, jeśli stawiasz na content marketing 2025. Przestrzeń online jest mocno zatłoczona i nie ma w niej miejsca na treści, które są już nieaktualne, bądź nieatrakcyjne dla użytkowników.
Solidnie przeprowadzony audyt treści pokaże Ci, które z nich wymagają aktualizacji. Wskaże, które z nich radzą sobie dobrze, jak również te, które możesz ponownie wykorzystać, bądź też pozbyć się ich na dobre. W myśl tego, co mówią przedstawiciele Google – musisz być na bieżąco z potrzebami użytkowników.
Audyt, a następnie odświeżanie treści pomogą Ci być na fali. To przepis na:
- wpisanie się w intencje odbiorców,
- pomoc w rozwiązywaniu problemów użytkowników,
- wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania,
- poprawę widoczności.
Nie zapominaj także o tym, że odświeżanie treści np. dodanie aktualnych statystyk, bądź też nowych case study, daje Ci przestrzeń na ponowne zaangażowanie użytkowników, którzy już zdążyli o nich zapomnieć.
Jak widzisz, trendy w content marketingu 2025 malują się bardzo różnorodnie. Nie pozostaje więc nic innego, jak tylko za nimi podążać (oby nie ślepo :):) i mierzyć efekty działań.